Saturday 3 December 2011

RPH Bahasa Malaysia


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh                                      : 14 / 10 /2011 ( Jumaat )
Masa                                       : 11.50 am- 12.20pm
Kelas                                       : 3 M
Bilangan murid                        : 30 Orang
M/P                                         : Bahasa Malaysia
Tema                                       : Jasamu Dikenang
Tajuk                                       : Mengenang jasa pemimpin
Objektif Pembelajaran            : Pada akhir pelajaran murid dapat:
 1 Membina ayat tunggal dan ayat majmuk
   yang lengkap berdasarkan gambar yang diberi.
Fokus Utama                          : 8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat 
                                                          tunggal dan ayat majmuk.

                                                   Aras 3

(i)            Membina ayat tunggal dan
ayat majmuk yang  lengkap.

Fokus Sampingan                   : 1.2   Bertanya dan menjawab tentang sesuatu
                                                    perkara secara bertatasusila.

 Aras 2

(ii)           Memberikan respons yang sesuai
berdasarkan soalan yang dikemukakan.
Pengetahuan Sedia Ada;
1 Murid pernah mempelajari cara-cara membina ayat tunggal.
2 Murid pernah mempelajari kata tanya.
Sistem Bahasa                                    :Kosa kata, kata kerja dan Ayat Tunggal
dan ayat majmuk
Pengisian Kurikulum              
Ilmu                                                     : Kajian Tempatan
Nilai                                                     : Keberanian, mengenang jasa
Kemahiran Bertambah Nilai               : Menjana Idea
BBM                                                    : Slide power point, komputer, dan
  projektor
Masa/ Langkah
Isi Pelajaran
Aktiviti Pembejaran dan Pengajaran
Catatan
Set 

induksi
5 mini

Tajuk pelajaran hari ini ialah “ Mengenag Jasa Pemimpin ”

1 Guru memaparkan senarai gambar pemimpin negara Malaysia. 
2 Guru bersoal jawab dengan murid untuk mendapatkan maklumat.
a) Bertanya kepada murid mengenai nama pemimpin.

b)Bertanya kepada murid mengenai jasa-jasa pemimpin.
3 Guru mengaitkan tajuk pelajaran hari ini.
KB:
Menilai
BCB: mendapatkan maklumat
TKP:
Intrapersonal Verbal-liguitik
Langkah 

1

10minit
Arahan guru
1 Membina satu ayat lengkap berdasarkan gambar-gambar.

Slide Pertama


Slide Kedua

Slide Ketiga
Slide Keempat

Slide Kelima
1 Cikgu mengarah murid cuba membina satu ayat yang lengkap berdasarkan gambar yang dilihat.

2 Murid diminta meneliti gambar yang dipaparkan.

3 Murid-murid menentukan kata kerja yang terdapat dalam gambar tersebut.

4 Cikgu menggalakkan murid membina ayat berdasarkan gambar.

5 Guru membetulkan ayat yang kurang tepat disamping memberikan galakkan.

6 Guru memuji murid yang menjawb dengan betul dan tepat.
KB:
Menilai
BCB: memerhati
TKP:
Intrapersonal Verbal-liguitik
Nilai: mengenang budi
BBM : slide power point, komputer, projektor
Langkah 

2
10minit
Arahan guru
1 Cara-cara membina ayat yang lengkap
Slide Keenam

Slide Ketujuh
 Slide Kelapan

Slide Kesembilan

1 Guru memberitahu murid cara-cara membina ayat yang lengkap.
2 Guru menerangkan teknik-teknik membina ayat.
3 Guru memperkenalkan kata hubug dan kata sendi nama yang kerap digunakan semasa membina ayat.
4 Guru meminta beberapa orang murid cuba membina ayat yang lengkap berdasarkan gambar yang dipaparkan.
5 Guru memaparkan serta menerangkan contoh jawapan kepada murid.
6 Murid-murid membaca contoh ayat yang dipaparkan dengan sebutan dan intonasi yang betul.
7 Murid-murid menyalin ayat ke dalam buku latihan.
KB:
Menilai
BCB: memerhati, melaporkan hasil
TKP:
Intrapersonal Verbal-liguitik

Nilai:rajin, keberanian
BBM : slide power point, komputer, projektor
Penutup
5 minit
Penutup kognitif
Soalan: Apakah yang kamu pelajari hari ini?
Jawapan: Bina ayat dan kata kerja
(Murid-murid menyatakan kata kerja )
Penutup Sosial:
Pujian dan motivasi
Ucapan terima kasih.
1 Guru bertanya murid tentang 
pelajaran hari ini.
2 Guru membuat rumusan tentang tajuk hari ini.
3 Guru membuat penutup sosial.
KB:
Menilai
BCB: memerhati, melaporkan hasil
TKP:
Intrapersonal Verbal-liguitik
Nilai:
bersyukur

No comments:

Post a Comment