RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Tarikh : 14 / 10 /2011 ( Jumaat )
Masa : 11.50 am- 12.20pm
Kelas : 3 M
Bilangan murid : 30 Orang
M/P : Bahasa Malaysia
Tema : Jasamu Dikenang
Tajuk : Mengenang jasa pemimpin
Objektif Pembelajaran : Pada akhir pelajaran murid dapat:
1 Membina ayat tunggal dan ayat majmuk
yang lengkap berdasarkan gambar yang diberi.
Fokus Utama : 8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat
tunggal dan ayat majmuk.
Aras 3
(i) Membina ayat tunggal dan
ayat majmuk yang lengkap.
Fokus Sampingan : 1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu
perkara secara bertatasusila.
Aras 2
(ii) Memberikan respons yang sesuai
berdasarkan soalan yang dikemukakan.
Pengetahuan Sedia Ada;
1 Murid pernah mempelajari cara-cara membina ayat tunggal.
2 Murid pernah mempelajari kata tanya.
Sistem Bahasa :Kosa kata, kata kerja dan Ayat Tunggal
dan ayat majmuk
Pengisian Kurikulum
Ilmu : Kajian Tempatan
Nilai : Keberanian, mengenang jasa
Kemahiran Bertambah Nilai : Menjana Idea
BBM : Slide power point, komputer, dan
projektor
Masa/ Langkah | Isi Pelajaran | Aktiviti Pembejaran dan Pengajaran | Catatan | |
Set induksi 5 mini | 1 Guru memaparkan senarai gambar pemimpin negara Malaysia. 2 Guru bersoal jawab dengan murid untuk mendapatkan maklumat. a) Bertanya kepada murid mengenai nama pemimpin. b)Bertanya kepada murid mengenai jasa-jasa pemimpin. 3 Guru mengaitkan tajuk pelajaran hari ini. | KB: Menilai BCB: mendapatkan maklumat TKP: Intrapersonal Verbal-liguitik | ||
Langkah 1 10minit | Arahan guru 1 Membina satu ayat lengkap berdasarkan gambar-gambar. Slide Kedua Slide Ketiga Slide Keempat Slide Kelima | 1 Cikgu mengarah murid cuba membina satu ayat yang lengkap berdasarkan gambar yang dilihat. 2 Murid diminta meneliti gambar yang dipaparkan. 3 Murid-murid menentukan kata kerja yang terdapat dalam gambar tersebut. 4 Cikgu menggalakkan murid membina ayat berdasarkan gambar. 5 Guru membetulkan ayat yang kurang tepat disamping memberikan galakkan. | KB: Menilai BCB: memerhati TKP: Intrapersonal Verbal-liguitik Nilai: mengenang budi BBM : slide power point, komputer, projektor | |
Langkah 2 10minit | Arahan guru 1 Cara-cara membina ayat yang lengkap Slide Keenam | 1 Guru memberitahu murid cara-cara membina ayat yang lengkap. 2 Guru menerangkan teknik-teknik membina ayat. 3 Guru memperkenalkan kata hubug dan kata sendi nama yang kerap digunakan semasa membina ayat. 4 Guru meminta beberapa orang murid cuba membina ayat yang lengkap berdasarkan gambar yang dipaparkan. 5 Guru memaparkan serta menerangkan contoh jawapan kepada murid. 6 Murid-murid membaca contoh ayat yang dipaparkan dengan sebutan dan intonasi yang betul. 7 Murid-murid menyalin ayat ke dalam buku latihan. | KB: Menilai BCB: memerhati, melaporkan hasil TKP: Intrapersonal Verbal-liguitik Nilai:rajin, keberanian BBM : slide power point, komputer, projektor | |
Penutup 5 minit | Penutup kognitif Soalan: Apakah yang kamu pelajari hari ini? Jawapan: Bina ayat dan kata kerja (Murid-murid menyatakan kata kerja ) Penutup Sosial: Pujian dan motivasi Ucapan terima kasih. | 1 Guru bertanya murid tentang pelajaran hari ini. 2 Guru membuat rumusan tentang tajuk hari ini. 3 Guru membuat penutup sosial. | KB: Menilai BCB: memerhati, melaporkan hasil TKP: Intrapersonal Verbal-liguitik Nilai: bersyukur |
No comments:
Post a Comment